Cultuurprobleem als oorzaak van onethisch presteren

Het hoge woord is eruit, het schandaal bij de hypotheekadviseurs van de ABN AMRO (het kopiëren van klant-handtekeningen) is veroorzaakt door een cultuurprobleem. Afgelopen donderdag kwam dit via het FD naar buiten. Afdelingen werkten langs elkaar heen en waarschuwingen van de werkvloer strandden in de hogere managementlagen.

 

Get it done? Get it done!

Bij de hypotheekadviseurs bestond een norm van ‘get it done’. Hypotheekrapporten moesten zo snel mogelijk afgerond worden. Als klant zou ik zeggen, geen verkeerd uitgangspunt, want wie wil er nu lang op z’n hypotheek wachten? ‘Get it done’ is een terechte norm. Performanceverbetering is daarbij essentieel. Niet voor niks worden de golven van continue verbeteren, lean en procesoptimalisaties doorgevoerd. Alles om een steeds sneller producten en/of diensten te leveren. In die zin is het onvoorstelbaar dat in deze tijd één van de primaire processen van een bank complex blijkt te zijn… Zo complex dat mensen zich genoodzaakt voelen om stappen over te slaan om toch te kunnen voldoen aan de prestatienorm.

Excellent presteren is ethisch presteren

Vakmanschap is naar mijn overtuiging de juiste dingen doen op een goede manier. Bedrijven en organisaties staan veel meer dan vroeger onder druk staan op beide assen. Klanten verwachten gewoon dat bedrijven presteren. Punt. En het liefst zo snel en goedkoop mogelijk. Tegelijkertijd wordt er meer dan ooit tevoren verwacht dat dit op een integere manier gebeurt. Excellent presteren is dus ethisch presteren. Maar die ethische kant is veel minder scherp gedefinieerd. Ethiek is vaak een sociale afspraak, zo doe je het gewoon. En juist hierin schuilt het risico. Als er teveel druk ligt op ‘Get it done!’ zonder aandacht op de manier waarop, loop je risico dat je wel de juiste dingen doet, maar niet op een goede manier.

Excellent en Ethisch Presteren

In onze projecten waarbij wij progressie willen boeken in de juiste dingen doen, op een goede manier, werken wij aan die twee assen; presteren en ethiek. Op beide assen kijken we naar randvoorwaarden. En die categoriseren zich in drie typen: Preventie – Perceptie – Reactie. Preventie betekent dat we de zaken van tevoren goed ingericht zijn. Perceptie gaat over de betekenisgeving, wat is presteren, wat is ethiek? Doen we het juiste en doen we dat op de goede manier? Continue betekenisgeving van beide concepten, afzonderlijk en gecombineerd, en met externe relaties. Tenslotte Reactie: Feedback en leren is essentieel in een organisatie die wilt verbeteren, op het nu om presteren of ethiek gaat.

Verder lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *